Discover – TU Delft

Discover is een mooi resultaat van een goede samenwerking met deskundige ontwikkelaars.

Discover is de zoekmachine achter de inhoud van de bibliotheek van TU Delft. Het bibliotheekmateriaal was verspreid over verschillende databases. We hebben een systeem ontwikkeld die collecties kan integreren. Een portal met een aantal innovatieve features rondom het zoeken en leggen van koppelingen naar de achterliggende datasystemen. Het project Discover stond bol van de uitdagingen. Veel features waren volledig nieuw.

Did you mean
Via een ‘Did you mean’-functie in je zoekmachine kun je de gebruiker een zoeksuggestie doen: “Bedoelde je soms dit…”. Wij hadden dat nog niet eerder gemaakt en dergelijke functies waren destijds nog niet gebruikelijk. Het werkt echter totaal anders dan Google. Google doet suggesties door wat anderen hebben ingetypt, dus wat de meerderheid vindt is goed. Onze ‘Did you mean’-functie baseert zich echter op gegevens die zich in databases van de TU bevinden. Die data gebruiken we om goede suggesties te doen. Dat betekende zorgvuldig algoritmes tunen, inhoudelijk kijken wat er in de collecties zat en wat de verwachtingen waren. Je wilt uiteraard suggesties doen die echt kloppen.

Autocomplete
Voor de autocomplete feature heb je een specifieke datastructuur nodig, TRIE, maar die structuren zijn duur en ze kosten veel geheugen. De TRIE datastructuur is al zo oud als computers zelf zijn. Ondanks die ouderdom, zijn er nog steeds vakmensen mee aan het werk om het systeem te verbeteren. Na 30 jaar gebruik, kwam er alsnog een doorbraak, een nieuwe TRIE die minder geheugen gebruikt, het is heel snel voor alle gekke woorden die je er instopt. Er was nog geen robuuste implementatie, dus dat hebben we zelf gedaan.

Facetten, maar dan anders
We hebben facetten gekoppeld aan andere algoritmes dan gebruikelijk. Termen worden meestal geteld, maar de meest voorkomende term levert soms maar weinig inperking op de hoeveelheid zoekresultaten. In samenwerking met het NWO CATCH Project, hebben we discriminerende facetten ontwikkeld die gebruik maken van algoritmes zoals information gain. Je geeft een machine een aantal documenten en het systeem bepaalt zelf wat daarin de meest onderscheidende zoektermen zijn. Discover doet dit on-the-fly en presenteert dit als facet.

Gebruikersonderzoek
Karin, de projectleidster, had een team van vakmensen samengesteld. Twee dames deden een gebruikersonderzoek en Karin vertaalde dat naar concrete features voor Discover. Dat was geweldig werken voor ons. Je voelt je zeer nuttig omdat je echt bezig bent voor de eindgebruiker. Je stelt mensen voorop, in plaats van een systeem.

Gedurfde stap
Er was geen alternatief voor Discover en ook was er geen uitgebreid plan. Ze leken te denken: we hebben een budget en we gaan het doen. Een managementlaag wil soms zekerheden en dikwijls denkt men dat te bereiken door veel papierwerk. In de praktijk zie je dat mensen op een lager niveau in de organisatie vervolgens bergen papier moeten produceren. Het hele proces wordt groter, duurder en langzamer. Bij Discover was het plan in hoofdlijnen bekend. Ze wisten goed wat ze wilden, maar hebben de verleiding weerstaan om dat tot op detailniveau uit te werken. Het projectteam stond open voor suggesties. Op die manier was er veel meer ruimte om samen creatief te zijn en tot de beste oplossing te komen.

Looptijd
Vanaf mei 2008

 

 

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s