NBC+ project: software ontwikkelen in teams

Op deze blog heb je al kunnen lezen dat wij samen met Emid en Martin Feijen aan de slag gaan met de ontwikkeling, implementatie en applicatief beheer van het NBC+ Zoekplatform. Het project bestaat uit twee delen: het ontwikkelen van het zoekplatform en het ontsluiten van de bronnen. In dit artikel willen we je vertellen over de projectorganisatie van het eerste deel.

Onze aanpak omvat een proces van iteraties en projectteams. Voor de dagelijkse praktijk zijn er vier teams gedefinieerd:

1. Het klantteam
Dit team staat in het midden van de communicatie naar alle ander projectteams. Het klantteam bepaalt de te realiseren functionaliteit en geeft dit in opdracht aan het realisatieteam. De focus van het klantteam ligt op de functionaliteit van het systeem als geheel ten opzichte van de omgeving, de requirements en de gewenste innovaties.

2. Het realisatieteam
De ontwikkelde functionaliteit, die in opdracht gemaakt wordt voor het klantteam, koppelt het realisatieteam terug tijdens de tweewekelijkse planninggames. Ook wordt samen met het klantteam de taken en gewenste functies voor de volgende iteratie (ontwikkelcyclus) bepaald. De focus van het realisatieteam ligt op werkende software, met automatische regressietesten op unit- en op systeemniveau. Het team ontwikkelt software op Agile wijze.

3. De denktank
De denktank komt periodiek een dagdeel bijeen om onder begeleiding van een facilitator te brainstormen over de innovaties van het project. De onderwerpen worden aangestuurd vanuit het klantteam. Zij kunnen de denktank bijvoorbeeld vragen om een advies uit te brengen over de technische haalbaarheid van bepaalde architectuur of een feature.

4. De klankbordgroep
Namens de Openbare Bibliotheek (de eigenlijke klant) beoordeelt de klankbordgroep hetgeen wat wordt ontwikkeld. Het klantteam organiseert demo’s waarin de meest recente versie van het systeem wordt getoond. In de samenstelling van de klankbordgroep wordt er rekening mee gehouden dat zij het klantteam van zowel functionele als technische input kunnen voorzien.

Reden voor de aanpak
Er zijn verschillende redenen om het proces op bovenstaande manier in te richten. De samenwerking tussen de vier teams faciliteert interactie (en feedback) en gestructureerde betrokkenheid, waardoor je vanuit alle kanten weet wat de huidige stand van het project is.

Het klantteam is de spil in het web. Het realisatiesysteem bouwt aan werkende software. De klankbordgroep helpt Stichting Bibliotheek.nl om hun klant betrokken te houden, de klant heeft via de klankbordgroep vervolgens invloed op wat er wordt ontwikkeld en kan het klantteam – en indirect het realisatieteam – van feedback voorzien. Het bestaansrecht van de denktank ontleent zich aan het ambitieniveau van het project. De opdracht vergt veel innovativiteit en de features die we uiteindelijk gaan ontwikkelen, zijn nog niet eerder vertoond. De denktank moet door correct advies zorgen dat de opdrachten die het klantteam geeft aan het realisatieteam maak- en haalbaar zijn (technisch, budgetair, binnen de tijd, mankracht, e.d.).

Het belang van interactie
Elk project is afhankelijk van mensen, de kwaliteit van samenwerken en het project hangt af van de personen. Persoonlijk contact – face-to-face meetings – is belangrijk om elkaar begrijpen. Het geeft veiligheid en de ruimte om te leren vertrouwen op elkaars discipline en vaardigheden. Goede samenwerking loopt direct uit op creativiteit en omdat mensen elkaar inspireren, worden ze enthousiast en volgt de inhoud vanzelf.

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s